Wednesday, August 24, 2011 | By: Asyikin Ahmad

Sapa kata aku tak boleh berpuasa??

Alhamdulillah, dah masuk hari ke 24 kita berpuasa. Kurang seminggu lagi, InsyaAllah kita akan menyambut Syawal. Mesti semua sangat excited nak menyambut lebaran. Tahun ni adalah tahun pertama aku akan menyambut lebaran bersama Mr Fiance and my soon-to-be family members. Ni lah gaya orang tak mau balik raya kat kampung sendiri. 'Terpaksa' menumpang beraya kat kampung orang.. Hehe..takdelah sampai gitu. Cuma, raya kali ni parents aku beraya di Kuching dan disebabkan aku nak menguruskan sedikit urusan perkahwinan disamping 'malas' nak kuar bajet air flite ke Kuching, makanya aku beraya la kat sini je. Dan kerana itulah Mr Fiance meng'offer' aku beraya ngan family nyer sbb family dia pun macam excited je nak aku bersama mereka di pagi Syawal.

Kenapa aku tak boleh berpuasa????

Haaa...mesti ada yang tertanya2. Tapi, untuk kaum Hawa macam aku ni, rasanya orang pun tak heran kalau aku tak berpuasa kerana ada sebabnya.. Tapi, ni bukan kerana 'hal' tu..

Selalunya, alasan paling utama kenapa orang tak berpuasa (tak kira la perempuan atau lelaki) adalah gastrik. Sebelum posa, mesti klinik2 dah penuh ngan orang2 yang macam ni sebab nakkan MC la dan alasan untuk tidak berpuasa.

Nak dijadikan cerita, tahun ni adalah tahun pertama aku berpuasa setelah didiagnos dengan gastrik (bila sebut diagnos tu macam penyakit besar je)... Aku ni jenis time makan tak teratur. Suka skip meals time. Ikut suka2 la, nak makan breakfast ke tak, kadang2 lunch pun skip, tetiba dinner je makan. Walaupun sebab aku tak makan tu bukan kerana diet tapi sebab aku tak lapar, doktor kata aku kena makan jugak walaupun sekadar sekeping roti atau biskut.

Setelah tanda2 dikenalpasti, maka termaktubla bahawa aku ada gastrik. Nak tak nak, jadual pemakanan aku kena kembali seperti dulu kala, paling tak pun, pagi kena makan, lunch kena heavy sikit if aku tak nak makan berat pada waktu malam (lagipun tak elok makan berat masa malam, buat tambah berat jugak ler). Malam boleh sekadar makan biskut atau roti. Sekarang ni asal aku lambat isi perut mulalah angin dalam perut tu naik ke atas yang akhirnya menyebabkan pedih hulu hati. Dah bertambah 2 penyakit kat situ.

Untuk bulan Ramadhan ni, walaupun aku lone ranger kat rumah, aku tetap kena bangun bersahur dan makan sedikit untuk mengalas perut, supaya ditengahari tidaklah perut aku diserang angin. Doktor akan memberikan ubat yang secukupnya dan perlulah mengambil ubat dengan tetap dan on time untuk mengelakkan kita diserang gastrik (jangan makan ubat time siang lak).

Selepas berbuka (makan kurma dan segelas air), aku pastikan aku amik ubat angin (kalau doktor tak bagi ubat, boleh amik Gaviscon yang didapati di farmasi-mujarab sangat). Selepas 10-15minit baru aku makan heavy (nasi ke, mee ke, apa2lah...). Sementara menuggu 15min tu aku bersolat Maghrib dulu (takdelah bosan sangat menunggu). Dan lepas dah 'mentekedarah' (hahaha...), makanlah ubat2 lain seperti arahan (jika ada).

So far, selepas 23 hari berpuasa, Alhamdulillah, walaupun kadang2 angin tu datang, gastrik melanda, tapi takdelah sampai aku kena pecah puasa kerananya. Janji kita jaga pemakanan dan makan ubat on time.

So, sapa kata orang yang ada gastrik tak boleh puasa????

Pokok pangkalnya, bukan tak boleh berpuasa, boleh je..cuma orang2 ni TAK NAK berpuasa. Kalau ada yang extreme tu aku tak tau la,kan..Tapi, doktor mesti akan bagi ubat yang bersesuaian supaya kita sebagai umat Islam mampu menjalani ibadah puasa dengan sempurna. Tepuk dada tanya iman...

Assalamualaikum...

0 comments:

Post a Comment