Thursday, August 25, 2011 | By: Asyikin Ahmad

Radio Malaysia kita

Hot fm, Radio Era, Suria fm, Sinar fm, Muzik fm, Minnal fm, Ai fm, Fly fm, Hitz.fm, Redfm.

Dinamakan beberapa stesen radio tempatan kita. Tak kisahlah yang berbahasa Melayu, Inggeris, Mandarin atau Tamil sekalipun, semuanya ada peminat masing2.

Kebiasaannya di pagi hari, on the way nak ke office, aku akan melayan siaran Hitz.fm (yang dikendalikan oleh DJ JJ & Ean). Lagu2 Inggeris terkini, InsyaAllah aku tahu. Balik ke rumah pun siaran itu juga didengari, tetapi kadangkala tukar2 ke siaran lain secara tak menentu. Ikut halwa telinga la nak mendengar lagu apa.

Dahulu, aku peminat no.1 Hot fm, terutama rancangan paginya yang dikendalikan oleh Fafau & FBI. Namun, semenjak dah bertambah kepada AG dan Usop, aku merasakan, Hot fm kini dah banyak bersembang daripada memutarkan lagu (this is my personal opinion only,k..). Bila makin ramai, memanglah makin riuh dan banyak sembang kelakar, tapi aku mendengar radio untuk mendengar lagu2 berkumandang, tidaklah nak mendengar celoteh banyak sangat. Kalau nak dengar sembang2, baik bukak program bual bicara je. Kerana itu jugalah aku beralih kepada siaran lain.

Menghampiri Syawal ni, ramai yang suka melayan lagu2 raya. Tidak terkecuali AKU. Kalau nak dengar lagu2 raya, kenalah mendengar radio2 berbahasa Melayu seperti Hot fm, Era, Sinar fm atau Muzik fm (just to name a few). Tapi, aku enjoy sangat mendengar Muzik fm. Dari aku zaman sekolah rendah hingga menengah, stesen radio ini yang dulunya dikenali dengan nama Radio Muzik, memang menjadi pilihan aku. Dulu, dengar kat radio kaset je dalam bilik lepas balik sekolah. Bila malam melayan permintaan lagu2 menerusi Pilihan Bersama, waktu tu, permintaan yang akan disiarkan lagunya akan dipaparkan dalam suratkhabar Utusan Malaysia setiap hari. So, nak pastikan lagu apa yang akan keudara dari pukul 9pm-12am,aku selak la suratkhabar dulu.

Rancangan pagi kini dikendalikan oleh DJ Muaz. Bila sorang2, tak la banyak sangat celoteh dan lebih banyak lagu diputarkan. Apa yang best tentang Muzik fm, lagu2 yang diputarkan sangat retro. Lagu Melayu, Inggeris dan Indonesia daripada zaman 70an,80an dan 90an, selalu diputarkan. Bolehlah mengimbau kembali zaman2 budak sekolah dulu, yang suka melayan boy band macam Backstreet Boys, Westlife, N'Sync, New Boyz, kumpulan Mega, Search, Spoon, Ukays dan banyak lagilah. Kadang2 tu lagu hindustan pun berkumandang. I like...!!!!!

Sempena menyambut Syawal ni, aku pun makin kerapla melayan Muzik fm, bukan saja kerana nak dengar lagu Raya, tapi juga memberikan aku peluang mengimbau nostalgia lagu2 yang dulunya sangat popular dan selalu meniti di bibir aku.

Saluran mana yang kita dengari sekalipun, pokok pangkalnya terpulang pada cita rasa masing2. Ada yang suka dengar celoteh, ada yang suka dengar drama radio, ada yang suka lagu2 klasik (mcm parents aku yang gilakan Klasik Nasional sampai aku pun terikut menyanyi gak kadang2), ada yang suka lagu2 Inggeris je, ada yang suka lagu Hindustan....so, kesimpulannya, buatlah pilihan sendiri.

Macam aku, mana radio yang putarkan lagu2 yang aku suka nak dengar, aku layan, dan ikut menyanyi jugak. Melalaklah Cik Syikin ni sorang2 dalam Cik Vi-nya...haha...

Adios...

0 comments:

Post a Comment