Showing posts with label Movies. Show all posts
Showing posts with label Movies. Show all posts
Saturday, December 31, 2011 | By: Asyikin Ahmad

Mission Impossible:Ghost Protocol

Title: Mission Impossible:Ghost Protocol
Director: Brad Bird
Casts: Tom Cruise, Jeremy Renner, Simon Pegg, Paula Patton and Anil Kapoor

Aku dan suamiku menonton filem ni pertama kali sebagai suami isteri dan kerana dah 3 bulan rasanya tak menonton wayang (kerana bulan puasa dan sibuk dengan persiapan kawin), jadinya kami ambiklah kesempatan untuk treat ourselves with this superb movie. Movie yang memang kami nantikan since the first time we saw the trailers at the cinema not long ago. The first week movie ni keluar, aku dah beli tiket via online (malas nak beratur kot...).

Apa yang aku leh katakan cerita ni memang best giler...Dari awal sampai akhir, rasa macam tak leh bernafas. Aku yang rasa nak terkucil pun sanggup tahan sebab tak nak miss any parts. Panggung yang sangat besar tu (selalunya Hall 1 atau 2 mesti paling besar) pun penuh sampai mendongak orang depan. Lupa lak nak mention, aku tengok kat Tropicana City Mall sebab dah jemu asyik tengok kat One Utama.

Mission Impossible kali ni mengisahkan tentang misi Ethan Hunt yang melibatkan negara-negara pemilik senjata nuklear. Setelah dituduh atas peledakan Kremlin di Rusia, pemerintah Amerika Serikat akhirnya melakukan tindakan Ghost Protocol atau penyangkalan penuh terhadap seluruh organisasi IMF. Jika biasanya Ethan selalu mendapat sokongan lengkap dari IMF, kali ini untuk membersihkan namanya dan mencegah perang nuklear antara Amerika dan Rusia, Ethan dan team barunya yang terdiri daripada Agen Brandt (Jeremy Renner), Agen Jane (Paula Patton) dan Agen Benji (Simon Pegg) harus memulai misi tanpa bantuan dan tanpa plan yang jelas. Kiranya, diorang ni main redah jelah kali ni.
 
Team baru ini nantinya akan harus mencegah pengganas pimpinan Hendricks (Michael Nyqvist) agar tidak bertemu dengan Léa Seydoux (Sabine Moreau) yang mempunyai kod asli pelancaran nuklear Rusia tu. Pertemuan ni berlangsung di Burj Khalifa a.k.a Burj Al Dubai, the world most luxurious hotel and tallest manmade structure in the world. Segala perancangan awal tak berapa menjadi, makanya, kelam kabut mereka apabila di saat2 akhir mereka tukar plan.

Penggunaan CGI dengarnya hanya digunakan untuk 2 babak sahaja dalam filem ni. Babak pengeboman Kremlin di Rusia dan babak sand storm di Dubai. Aksi2 yang lain dilakonkan sepenuhnya oleh Tom Cruise sendiri yang bakal menjengah usia 50 tahun namun tampak bertenaga dan 'muda'. Aksi lasak dalam filem ni diselang selikan dengan lawak jenaka terutamanya oleh watak yang dilakonkan oleh Simon Pegg.

Kesimpulannya, misi Ethan Hunt kali ni tidaklah impossible, tapi sangat merbahaya (as always). Who ever enjoys great action movie, this movie is surely for you. Enjoy...!!!
Monday, May 9, 2011 | By: Asyikin Ahmad

Fast & Furious 5 a.k.a Fast 5


Title: Fast & Furious 5 (a.k.a Fast 5)
Director: Justin Lin
Cast: Vin Diesel, Paul Walker, Jordana Brewster, Dwyane 'The Rock' Johnson, Ludacris, Tyrese Gibson

Last saturday, aku dan tunang tercinta pegi menonton Fast 5 di TGV KLCC. Last year, masa 1st time tgk trailer citer ni, si dia da sangat teruja. Bab2 lumba kereta ni, memang minat dia lah. So, citer ni memang ditunggu2 olehnya.

Untuk edisi ke-5 ni, masa opening, kita dibawa semula ke episod kedua atau ketiga di mana Dominic Torretto (Vin Diesel) yang dihukum penjara tanpa parol 'dilepaskan' daripada tahanan oleh rakannya, Brian O'Conner (Paul Walker) dan adiknya, Mia Toretto (Jordana Brewster). Semasa episod lalu, jalan ceritanya tergantung begitu saja. Sekarang kita dah tahu apa yang berlaku semasa kejadian tersebut.

Filem kali ni berlatar belakangkan Rio de Janeiro, Brazil, dalam usaha mereka menyembunyikan diri daripada pihak polis sbb mereka kini telah menjadi buruan. Permulaan cerita pun kita telah dihangatkan dengan adegan mencuri kereta daripada atas keretapi yang bergerak laju. Tapi, seperti biasa lah, orang baik mana nak ngam ngan orang jahat. Sekarang ni, Dom dan Brian dah menyakitkan hati ketua mafia, Hernan Reyes yang menjaga kawasan setinggan Rio sebab Dom dah curi cip kepunyaannya yang mengandungi lokasi wang haram mafia tersebut. Dahlah polis buru diorang. Sekrang, ketua mafia pun nak buru diorang gak.

Jadinya Dom pun mulakan plan untuk rompak semua wang si mafia ni dan nak gunakan wang tu untuk lari jauh dari pihak polis dan hidup bebas semula. Kerana itulah, mereka ni mengumpulkan semua orang yang pernah terlibat dengan mereka sepanjang episod pertama sehinggalah keempat. Semuanya dengan kepakaran masing2. Untuk mereka yang memang tak pernah miss saga Fast & Furious, pasti akan kenal rakan2 mereka ni. Namun, misi mereka ni seolah2 mustahil apabila mafia ni sorokkan wang haramnya dalam balai polis yang dah dirasuah. Nak rompak bank pun rasa susah, ini kan nak rompak balai polis yang penuh ngan polis???

Misi ni bertambah complicated apabila Agent Luke Hobbs (The Rock) ditugaskan untuk memburu mereka. Agent Hobbs ni tak pernah gagal dalam misinya. Banyak sangat adegan tembak menembak dan kejar mengejar dalam filem ni. Dah nama pun Fast & Furious, kan? Lawak jenaka dalam filem ni juga sangat best. Sesuai dengan jalan cerita nya.

Walaupun banyak aksi dalam filem ni, pengarah juga tidak lupa menyelitkan adegan romantik dan kekeluargaan yang menjadi tunjang filem ni. Sebab team Dom ni dah macam satu keluarga yang besar, apatah lagi apabila adiknya, Mia disahkan hamil anak Brian. Malah, Dom sendiri sempat 'bermain cinta' ngan detektif polis yang membantu Agent Hobbs, kerana dapat dilihat, wanita ini seolah2 memahami jiwa Dom. Han, watak lakonan Sung Kang juga jatuh cinta dengan Gisele, watak lakonan pelakon seksi, Gal Gadot.

Antara babak yang paling best masa diorang test pelbagai jenis kereta yang dimenangi dalam perlumbaan. Malah, kereta polis pun diorang curi gak. Tapi, yang terbaik adalah adegan rompakan apabila Dom & Brian merompak peti besi dengan menariknya keluar menggunakan kereta mereka dan melarikan diri daripada buruan polis dengan peti besi terikat di belakang kereta mereka. Banyak sangat damage yang mereka sebabkan di Bandaraya Rio. Kereta awam musnah, kedai2 hancur, tiang2 lampu patah, pokok2 jatuh, semuanya akibat daripada menarik peti besi sekeliling bandar.

Ada satu babak mengingatkan aku pada cerita Hindustan, Dhoom 2 lakonan Abishek Bachan dan Hritik Roshan. Cara 'persembunyian' dan 'penipuan' nya lebih kurang sama. Sapa tiru sapa tu tak pastilah. Sebab Dhoom 2 pun dah lama keluar kat panggung. Sapa yang nak tahu babak mana, kenalah tengok Fast 5 dan Dhoom 2.

Akhir nya, dah pasti lah geng Fast 5 menang. Berjaya melarikan 100 juta dollar, dan bermulalah hidup baru mereka sebagai OKB, orang kaya baru. As usual, hero, Dom mestilah dapat awek idamannya, cik polis, Elena Neves. Brian bahagia bersama Mia yang perutnya semakin membesar. Rakan2 yang lain...ada yang enjoy berjudi di casino, ada yang membeli kereta terhad dan dapat awek cun, ada yang nak menggembara seluruh dunia, dan ada yang telah membuka bengkel kereta idaman.

So, keseluruhannya, kalau ada 5 bintang, aku nak gak bagi 7 bintang sebab citer ni bukan saja padat ngan aksi, malah padat ngan mesej kekeluargaan dan humor yang buat pecah perut aku bila gelak. Sapa2 yang belum tengok lagi citer, baik gi serbu panggung terdekat ngan anda.

Next week, tak sabar nak tengok satu lagi citer aksi komedi, Kongsi lakonan Shaheizy Sam. Kalau Lancer polis dah masuk filem, sahih best la citer tu....Can't wait.

Before that, layan dulu trailer kat bawah ni..



Adios..