Saturday, December 31, 2011 | By: Asyikin Ahmad

Mission Impossible:Ghost Protocol

Title: Mission Impossible:Ghost Protocol
Director: Brad Bird
Casts: Tom Cruise, Jeremy Renner, Simon Pegg, Paula Patton and Anil Kapoor

Aku dan suamiku menonton filem ni pertama kali sebagai suami isteri dan kerana dah 3 bulan rasanya tak menonton wayang (kerana bulan puasa dan sibuk dengan persiapan kawin), jadinya kami ambiklah kesempatan untuk treat ourselves with this superb movie. Movie yang memang kami nantikan since the first time we saw the trailers at the cinema not long ago. The first week movie ni keluar, aku dah beli tiket via online (malas nak beratur kot...).

Apa yang aku leh katakan cerita ni memang best giler...Dari awal sampai akhir, rasa macam tak leh bernafas. Aku yang rasa nak terkucil pun sanggup tahan sebab tak nak miss any parts. Panggung yang sangat besar tu (selalunya Hall 1 atau 2 mesti paling besar) pun penuh sampai mendongak orang depan. Lupa lak nak mention, aku tengok kat Tropicana City Mall sebab dah jemu asyik tengok kat One Utama.

Mission Impossible kali ni mengisahkan tentang misi Ethan Hunt yang melibatkan negara-negara pemilik senjata nuklear. Setelah dituduh atas peledakan Kremlin di Rusia, pemerintah Amerika Serikat akhirnya melakukan tindakan Ghost Protocol atau penyangkalan penuh terhadap seluruh organisasi IMF. Jika biasanya Ethan selalu mendapat sokongan lengkap dari IMF, kali ini untuk membersihkan namanya dan mencegah perang nuklear antara Amerika dan Rusia, Ethan dan team barunya yang terdiri daripada Agen Brandt (Jeremy Renner), Agen Jane (Paula Patton) dan Agen Benji (Simon Pegg) harus memulai misi tanpa bantuan dan tanpa plan yang jelas. Kiranya, diorang ni main redah jelah kali ni.
 
Team baru ini nantinya akan harus mencegah pengganas pimpinan Hendricks (Michael Nyqvist) agar tidak bertemu dengan Léa Seydoux (Sabine Moreau) yang mempunyai kod asli pelancaran nuklear Rusia tu. Pertemuan ni berlangsung di Burj Khalifa a.k.a Burj Al Dubai, the world most luxurious hotel and tallest manmade structure in the world. Segala perancangan awal tak berapa menjadi, makanya, kelam kabut mereka apabila di saat2 akhir mereka tukar plan.

Penggunaan CGI dengarnya hanya digunakan untuk 2 babak sahaja dalam filem ni. Babak pengeboman Kremlin di Rusia dan babak sand storm di Dubai. Aksi2 yang lain dilakonkan sepenuhnya oleh Tom Cruise sendiri yang bakal menjengah usia 50 tahun namun tampak bertenaga dan 'muda'. Aksi lasak dalam filem ni diselang selikan dengan lawak jenaka terutamanya oleh watak yang dilakonkan oleh Simon Pegg.

Kesimpulannya, misi Ethan Hunt kali ni tidaklah impossible, tapi sangat merbahaya (as always). Who ever enjoys great action movie, this movie is surely for you. Enjoy...!!!

0 comments:

Post a Comment