Monday, August 15, 2011 | By: Asyikin Ahmad

Persiapan: Pre-Wed Photoshoot

Sabtu lalu (13 Aug 2011), aku dan Mr Fiance ke Ipoh untuk mengambil gambar pre-wed kami. Sepatutnya kami berada di sana pada pukul 10am, tapi disebabkan masalah dengan tayar kereta aku semasa sampai di sana, kami lewat dalam sejam. Bukannya apa, kalau lewat start, lewat la habis. Cuaca pulak sangat cerah pagi tu, takut la pulak lewat2 nanti hujan ke, akan mengganggu sesi outdoor nanti.

Setibanya di De Anggun, kami memulakan sesi fitting baju. Jenuh gak la mencuba banyak baju yang sesuai dengan aku. Ada yang muat, aku tak berkenan color and design. Yang aku suka, tak leh nak kancing bahagian korset pulak. Tapi, nasibla ada yang boleh dibesarkan sikit bahagian belakangnya. So, final outfit untuk photoshoot adalah sepasang songket, sepasang gaun & kot dan 2 pasang jubah.

Selepas selesai diorang packing baju2 dan juga aksesori berkaitan, kami bertolak ke Focus Bride Studio yang terletak dekat2 ngan Jusco Kinta City, Ipoh. Taklah jauh sangat dari Greentown. Plan awalnya, kami akan shoot outdoor dulu sebab cuaca cerah. Lokasinya adalah di Gunung Lang, Ipoh. Sangat cantik pemandangannya. Ada gunung dan tasik. Semasa aku sedang disolek, rupa2nya hujan turun dengan lebat yang menyebabkan kami terpaksa shoot indoor dulu.

Kami bermula dengan persalinan songket berwarna putih. Untuk songket, aku decide tak nak bertudung, supaya rambut boleh digubah sanggul seperti orang dulu2. Mr Fiance pun nampak segak ngan tanjak ngan kerisnya. Mcm pahlawan Melayu dulu kala pulak. Siap pakai kasut kaler putih lagi. Photographer yang shoot kami pulak sangat sporting and very directive. Dia banyak bagi arahan tentang posisi yang dinginkan agar gambar nampak cantik.

Selepas songket, 2 jubah menyusul lepas tu dan aku memilih untuk memakai tudung kerana gambar bertudung ni akan dimasukkan ke dalam kad undangan perkahwinan kami kelak. Untuk jubah yang pertama, Mr Fiance mengenakan baju melayu (aku pun sebenarnya tak pasti apa nama baju tu-tapi rupanya sama seperti baju bersanding adik aku dulu). Untuk jubah yang kedua, dia mengenakan kot putih. Memang sangat smart. Tapi, Mr Fiance disuruh untuk tidak bercermin mata masa photoshoot kerana flash akan terpancar di cermin matanya dan akan mencacatkan gambar. So, tak taulah mcm mana wajahnya nanti tanpa cermin mata. Satu lagi masalahnya, matanya sangat sepet bila tak pakai cermin mata. Asal photographer tekan je button kamera dia, time tu lah mata dia jadi kecik. Macam nak tertutup. Dan setiap kali pun aku akan pesan kat dia untuk besarkan matanya semasa kiraan dibuat. Tapi, adakalanya terlebih besar macam terjegil pulak biji mata tu. Haha...abg..abg...mcm2 aksinya...

Jam dah menunjukkan pukul 5 semasa kami nak keluar untuk sesi outdoor. Disebabkan masih hujan diluar, kami decide untuk tukar lokasi photoshoot ke Stesen Keretapi Ipoh sebab ianya diadakan dalam bangunan. Kalau tak nak, kami terpaksa pilih indoor which I don't like sebab kami da pilih nak outdoor session, so nak tak nak, kena buat jugak. Nak masuk dalam kereta pun sangat challenging dalam hujan lebat. Dahlah aku pakai gaun labuh. So, kenalah angkat hujung gaun dan lari masuk Cik Vi ku yang comel. Dengan korset yang ketat serta gaun yang labuh, dan kereta yang kecil, tak lah selesa sangat nak duduk. Nasib baiklah lokasinya dekat sahaja.

Sesampainya di sana, aku turun dengan 2 orang photographer kami sementara Mr Fiance park kereta. Aku turun je pun dah menjadi perhatian orang2 kat sana, sebab pelikla kan, dengan aku pakai gaun kat stesen keratapi pulak tu. Mcm runaway bride pun ada. Sementara menunggu photographer mendapatkan lighting yang sesuai, aku terpaksa menahan post sebentar.Waktu ni la aku menjadi perhatian orang. Nasiblah time macam tu tak ramai orang sangat. Kalau tak mesti aku naik segan. Bila Mr Fiance da sampai, takdelah segan da sebab da ada teman...Selepas bergambar seketika kat luar, kami masuk ke platform pulak. Masa lalu kat tempat menunggu tu pun orang pandang kami semacam je...

Masa kat platform tu, aku rasa comfortable sikit sebab takde orang. Jadi, takdelah yang memandang sangat. Dapatlah buat pose dengan selesa, sama seperti masa kami kat dalam studio. Tapi rasa seronok sangat dapat amik gambar berlatar belakangkan stesen keretapi. Rasa klasik je. Nasib baik takde keretapi. Kalau ada, nak je naik..hehe...

Masa kami balik ke studio untuk tukar baju, jam da pukul 7pm. Da nak dekat berbuka da. Nak pegi Jusco pun tak sempat. Nak cari parking lagi, nak berjalan cari food court lagi. Silap hari bulan, berbuka sambil berjalan la jawabnya. Akhirnya, Mr Fiance ajak makan kat Pizza Hut kat sebelah studio tu je. Taklah jauh sangat, tapi risau lak penuh. Kami pun gamble jelah..kalau ada tempat, adalah...dengan hanya 5-10 minit lagi nak berbuka, kami akhirnya dapat duduk dengan selesa sambil menuggu makanan datang.

Alhamdulillah,segala photoshoot berjalan dengan lancar walaupun hari hujan. Sekarang ni menunggu hasilnya je. Kami sampai di KL pun da 11pm lebih. Hujan disepanjang jalan membuatkan kami rilek2 jelah pulang, malas nak rushing. Mata pulak da mengantuk. Memang rasa lega sangat dapat sampai di rumah. Orang kata 'home sweet home'. Makeup pulak berjam nak ditanggalkan (aku melebih2 je sebenarnya, 20min da bersih da muka), rambut pun da macam kena renjatan letrik;kusut masai. Dapat mandi n bersihkan diri memang nikmat.

This week, mungkin aku akan dapat beberapa keping soft copy gambar aku tu. Hopefully dapat masukkan ke dalam blog ni nanti untuk tatapan semua.

Can't wait for the final product...

0 comments:

Post a Comment