Friday, April 22, 2011 | By: Asyikin Ahmad

Program Penilaian Prestasi (PAC)-Jawatan Pegawai Penerangan GredS41

Assalamualaikum semua..

20-21 April yang lepas, aku menghadiri Performance Assessment Centre (PAC) untuk jawatan Pegawai Penerangan (Kementerian Kesihatan) Gred S41 yang dianjurkan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) di Institut Pengurusan Kesihatan, Bangsar, Kuala Lumpur.

PAC ni diwajibkan untuk kebanyakan jawatan2 awam sekarang ni kerana permohonan untuk masuk gov dah terlampau ramai. Sebelum layak dipanggil temuduga, kenalah prestasi kita dinilai dahulu dalam PAC ni. Since aku pun tak berapa pasti skop kerja untuk Pegawai Penerangan di Kementerian Kesihatan (sebab selalunya di Kementerian Penerangan), aku pun jadi nervous la..Sebagai persiapan awal, aku bacalah isu2 semasa berkaitan dengan kesihatan. Rasanya, memang pasti akan ditanya.

Selepas sesi pendaftaran, peserta seramai 46 orang (yang sepatut hadir lebih daripada 100 org) telah menjalani sesi timbang berat, diukur ketinggian, BMI dan kadar CO2 dalam badan. Macam nak masuk tentera atau polis lak. Selepas tu, semua berkumpul di auditorium untuk sesi taklimat.

Lepas minum pagi, kami diberikan ujian bertajuk "Penilaian Pengetahuan Kesihatan", untuk menguji tahap celik kesihatan para peserta. Then, ada ujian personaliti, 185 soalan. Petang, ada sesi perbincangan dalam kumpulan. Topik yang diberikan kepada kumpulan kami adalah Demam Denggi-permasalahan dan cara mengatasinya. Sesi perbincangan ni aku tak cuak sangatla cos dalam group. Kalau blur pun ahli yang lain akan backup dan bagi idea. Tapi, aku biasalah. Kalau dah bercakap memang tak leh nak henti. Tapi, sebab kesian kat orang lain, dan nak bagi adil supaya semua bercakap, aku pun pandai2 lah bagi laluan.

Selesai je sesi hari pertama, aku balik dan mencari bahan2 untuk public speaking. Topik utama masih tentang kesihatan, tapi terpulanglah nak cakap tentang isu apa. Dan sesi ni dalah Bahasa Inggeris. Aku tak lah cuak pasal tu, cuma risau jika tak sempat nak siapkan teks aku. Bab2 kesihatan ni bukan main tembak je nak cakap apa. Kena ada pengetahuan dan fakta. So, research terperinci perlulah ada. Dahlah panel penilai org2 daripada Kementerian Kesihatan sendiri. Janganlah nak kelentong..

Malam tu, disebabkan aku dah mengantuk tahap gaban, aku tido awal dan bangun seawal 4 pagi nak siapkan script aku. Sesi public speaking pagi. Takut nanti tak sempat nak siapkan pulak. Tapi, mujurlah aku ni jenis keluar awal. Awal aku sampai, aku tulis script aku dalam kereta. Taklah bosan menunggu sesi yang bermula 8.30pagi. Aku lihat ramai gak peserta yang datang awal. Yelah, KL ni sesak sentiasa. Baik keluar awal daripada terlewat kerana kesesakan..

Esok pagi, sesi pertama adalah perbincangan kumpulan lagi. Tapi, kali ni satu permasalahan diberikan dan kami diminta untuk mencari penyelesaian terbaik untuk masalah tersebut. Selepas minum pagi, sesi public speaking. Hasil daripada undian, aku mendapat giliran kelima daripada 9 orang. Ok lah tu, tak awal sangat dan tak akhir sangat. Tengah2...

Tajuk speech aku adalah "Organ Donation". Tajuk yang sama masa aku attend PAC PTD 2 tahun lepas. Tapi, mana nak ingat isinya. Cumanya, tajuk ni dekat ngan hati aku cos aku ni penderma organ yang berdaftar. So, bila ada related ngan diri sendiri ni, senang lah nak bercerita... Alhamdulillah, walaupun nervous, tapi tahap confidence aku masih di paras tinggi..semuanya berjalan dengan lancar. Lepas lunch, semua dah boleh balik sebab tak ramai...Aku pun sampai rumah, berdengkur...haha...cover balik tido yang x cukup...

Hari ni, kembali bertugas dan berdoa adalah berita baik menanti ku kelak. InsyaAllah...

0 comments:

Post a Comment