Monday, April 25, 2011 | By: Asyikin Ahmad

Aku yang dah berusia dot dot dot....

25 April 2011. Hari ni genaplah 27 tahun usiaku di dunia ini... Yes, 27 years young. Hehehe.. Alhamdulillah.. Bersyukur ku ke hadrat Ilahi kerana memanjangkan usiaku, memberi rezeki dan kesihatan yang baik buatku, untuk terus bertapak di muka bumiNya untuk tahun ke-27.

Sesetengah orang, terutamanya wanita, bila ditanya perihal usia, selalunya mereka berahsia.. malu nak mengaku. Tapi, pada aku, usia menunjukkan kematangan. Malah, sehingga sekarang pun aku tak malu mengaku usiaku apabila ditanya. Tak kisahlah kalau ada yang meneka lebih muda atau lebih tua daripada usiaku yang sebenar, aku hanya menerima. InsyaAllah, bila usiaku mencecah 40 tahun sekalipun, aku tak akan berahsia tentangnya. Tiada yang nak dimalukan. Sekiranya dipanjangkan usia olehNya, semua akan merasa 'tua'. Jadinya, tak perlulah nak berahsia. Jika kita sihat pada usia tertentu, itu sesuatu yang perlu dibanggakan agar menjadi contoh kepada generasi muda.

Walaupun usiaku 27 tahun, kebanyakan orang tak percaya, sebab kata mereka, wajahku kebudak2kan. Ada yang ingat aku ni masih di sekolah menengah. Banyak jugak kisah lucu terjadi berkaitan dengan wajah dan usiaku ni.

Masa aku nak bertunang bulan lepas, ada beberapa kejadian yang berlaku. Antaranya masa aku nak pick up hantaran aku kat Ipoh. Beginilah antara dialog aku dan makcik tu.

           Makcik : Hantaran ni untuk sapa bertunang?
           Aku      : Sayalah, makcik..
           Makcik : La, ye ke? Makcik ingat budak sekolah lagi. Dah nak kawin dah pun.
                         Umur anak berapa?
           Aku      : Dah 27 dah, makcik. Dah tua dah..
           Makcik : Patutlah da nak bertunang. Ingatkan sekolah lagi. Muka muda je..

Itulah antara dialognya. Tergelak aku dibuatnya. Nak buat mcm mana klau dah wajah aku ni 'child look'. Tunang aku pun kata, wajah aku ni tak dimakan usia. InsyaAllah...kena jagalah apa anugerah yang Allah bagi. Kalau tak jaga, berkedut jugak bila sampai masanya nanti. Masa aku balik kampung masa aku bertunang pun ada yang terkejut aku nak bertunang. Ada yang kata "makcik ingat baru sekolah menengah.dah nak bertunang, rupanya", "bukan sekolah lagi ke? ingatkan baru Form 3". Yang Form 3 tu aku rasa macam kelakar la sangat. Takda lah aku nampak muda sangat macam tu..Kalau lepasan SPM tu leh diterima lagi lah.. Aku sedar aku tidak semuda itu..

Seperti yang aku kata, usia sekadar angka. Namun, yang paling utama, usia itu menunjukkan tahap kematangan kita. Apabila berusia 27 tahun seperti aku, kenalah berperangai seperti 27 tahun. Walaupun adakalanya bersifat manja dan keanak2kan, tapi, dalam banyak situasi, aku kekalkan kedewasaan aku demi menjaga professionalisma. Usia ini juga menunjukkan berapa jauhnya aku dah 'mengembara'. Banyak perkara telah aku lalui. Susah payah, suka duka, tawa dan tangis. Keseorangan, kadangkala berdua, kadangkala dengan rakan, kadangkala dengan keluarga, semuanya mengajar aku erti hidup dan erti kematangan. Dan aku bersyukur, segala pengalaman hidup ini membuatkan aku kuat dan tabah serta mampu hidup berdikari sekian lama. Al-maklumlah hidup di perantauan ni..Jauh dari keluarga, semuanya diuruskan sendiri. Ramai yang terkejut mendengar aku tinggal seorang di Kota Metropolitan KL. Tapi, aku jenis tak kisah. Aku senang dan selesa tinggal seorang. Tak perlu pening nak memikirkan tentang housemate.

Aku ingin mengambil kesempatan ni untuk mengucapkan terima kasih dan setinggi2 penghargaan kepada kedua ibu bapaku, En. Ahmad dan Pn. Haziah yang telah melahirkan, membesarkan, mendidik dan memberikan segala kasih sayang kepada ku. Pengorbanan mama dan papa tidak mampu akak balas. Kepada rakan2 yang wish aku 'Selamat Hari Lahir', thanks for the wishes..

Teramat penting, kepada tunang tercinta, En. Hairy, yang menjadi insan pertama wish aku, thanks for the lovely gift, thanks for the lovely wishes, thanks for being by my side, in my life, for the second year of my birthday. And hopefully, next year I will celebrate my birthday with you as a wife... ^_^

This lunch, will be having it with my fellow colleagues..dinner time, once again will be spending time with my beloved fiance. Dia kata nak belanja makan steak..hikhik..syoknya.. Pagi tadi dah breakfast ngan dia dah.. Syok betul jadi birthday girl ni. Wish kat FB pun banyak. Penat membalas. Anyway, sangat happy hari ni. Dan akan berterusan happy selama2nya..InsyaAllah...

0 comments:

Post a Comment