Friday, February 18, 2011 | By: Asyikin Ahmad

My Romantic Photoshoot

Salam 1Malaysia.

Akhirnya, entri yang aku tunggu2 dapat juga dikarang. Aku dan Abg Hairyku, azalinya kami ni suka bergambar. Cuma Hairy je tak berapa pandai nak posing. Sepanjang kami bersama, bila ada gambar kami bersama, selalunya gambar yang kami sendiri ambil. So, shot yang dapat pun, paras muka jelah. Apabila membelek2 laman FB aku, terbaca la satu iklan daripada seorang photographer yang merupakan kenalan kepada sahabat lama aku. Photographer ni, si kecil molek, Cik Ashikin Abdullah (nama pun sama), mengiklankan promosi photoshoot yang beliau adakan untuk pasangan kat luar sana sempena Hari Kekasih. Aku dan Hairy bukanlah jenis yang celebrate Hari Kekasih, sekadar mengambil kesempatan di atas promotion yang dijalankan. Selepas berdiskusi dengan abg tercinta, dia pun bersetuju dan aku pun booking la sesi bersama Ashikin. Teringin nak mengabadikan gambar kami bersama, diambil pula oleh photographer professional...

Selepas berbincang tentang tema dan konsep penggambaran, aku dan Hairy mula merancang tentang pakaian yang akan dipakai. Mulanya nak beli kaler pink. Tapi, since Hairy cerewet sikit memilih pakaiannya, kami memilih warna merah sebagai tema, apatah lagi kami dah berjumpa dengan pakaian sedondon yang kami suka sangat2. Tak lengkap kiranya hari istimewa tu tanpa makeup dan dandanan rambut. Mulanya, dengan cadangan oleh Ashikin, aku dapatlah contact seorang makeup artist (MUA) untuk menyerikan lagi wajah aku pada hari photoshoot kelak. Malangnya, pada malam sebelum photoshoot tu, MUA aku diadmit ke hospital kerana sakit tonsil. Kesian MUA aku. Baru nak merasa hasil karyanya.

Dengan bantuan Ashikin, aku dapatkan khidmat MUA yang baru, Kak AnnaSha, rumahnya di Puchong. Sangat ramah orangnya. Ni hasil tangannya, makeup dan dandanan rambut.


Sebelum disolek dan didandan
(courtesy of: annasha blog)

Wajahku selepas disolek dan didandan
Bukan saja aku, malah Hairy juga berpuas hati dengan hasil tangan Kak Anna. Ternyata aku nampak lain dari hari kebiasaan. Aku ni jarang nak bermakeup. Ada occassion jelah baru nak menyolek, itupun diri sendiri je yang buat. Thanks, Kak Anna... Sementara aku disolek, Hairy melayan anak Kak Anna, Omel dengan keletahnya yang menghiburkan. Hairy suka melayan budak2. Nasibla dia tak boring menunggu aku.. Thanks, syg... Selepas hampir 2 jam disolek dan didandan, aku dan Hairy pun bertolak ke Putrajaya, lokasi photoshoot kami.

Antara gambar terawal dirakamkan (trial shot)
Mulanya2 agak kekok juga sebab tak tahu pose apa nak digayakan. Tapi, dengan bantuan Ashikin and her team, rasa kekok tu mula hilang dan kami mulai rasa selesa dengan pose yang digayakan.

Pose favourite aku dan Hairy. Sangat sweet.
Ada juga ketika di mana kami terpaksa menahan pose kami untuk satu tempoh masa kerana Ashikin perlu mengambil shot tersebut berkali2 untuk mendapatkan gambar terbaik. Ada masanya lenguh jugakla kena menahan lama. Ada kalanya tersipu malu kami dibuatnya apabila terpaksa bertentang mata lama2..hehe... Selama bercinta tak pernah pulakla nak kena bertentang mata lama2 ni...selalu sekejap2 je..hik..hik..


Apa jelah 'ayat-ayat cinta' Hairy ni...?
2 jam di set, walaupun memenatkan, namun memberikan satu pengalaman baru kepada aku dan Hairy. Pengalaman ni amat bermakna untuk sesi pre-wed photoshoot kami yang pertama kelak. Hari itu akan pasti lebih memenatkan kerana outdoor akan dijalankan di sekitar KL, dengan kesesakannya, dengan cuacanya, dengan pakaian pengantinnya...huih..banyaknya cabaran. Kami terpaksa bersabar dan maintain senyuman selalu dalam keadaan begitu.


Group photo with Ashikin Abdullah
Sesi photoshoot ni ternyata merapatkan lagi hubungan dan kasih sayang aku dan Hairy. Seronok dapat meluangkan masa bersama melakukan aktiviti sebegini untuk disimpan sebagai kenangan buat tatapan anak2 serta ingatan di hari tua kelak.

Kepada sesiapa yang berminat untuk menggunakan khidmat MUA aku, bolehlah hubungi AnnaSha di http://www.annashahana.blogspot.com/ atau www.facebook.com/annasha. Bagi yang memerlukan khidmat professional photographer untuk sebarang majlis istimewa anda, bolehlah menghubungi Ashikin Abdullah di http://www.ashikinabdullah.com/ atau www.facebook.com/ashikinabdullahII.

Promosi sikit untuk kedua2 individu yang istimewa ni...hehe...

Till then, adios...









2 comments:

Ashikin said...

you're very sweet Syikin. muax :-*

i had so much fun photoshooting you guys. hope we can have another session together ( babies photoshoot ke.. families ke.. )

Asyikin Ahmad said...

x sabar nak ada baby...sebelum amik gambar ngan 'baby' nak amik masa pregnant dulu... kenangan bsama 'unborn' baby..

Post a Comment