Tuesday, January 4, 2011 | By: Asyikin Ahmad

A New Year:A New Beginning

Alhamdulillah…dah masuk tahun 2011 Masihi… Bersyukur ke hadratNya kerana aku masih bernafas di tahun baru nie…Setiap tahun, manusia biasanya akan buat azam baru. Prinsip aku: Takda azam baru setiap kali tahun baru. Azam yang aku buat is on daily basis. Setiap hari aku berazam untuk menjadi manusia yang lebih baik dalam segala perkara. Setiap hari aku berazam untuk menghargai orang2 disekeliling aku dan segala yang aku miliki. Setiap hari aku berazam untuk bersyukur dengan segala2nya yang aku miliki dan yang tidak aku punyai. Kalau aku berazam nak kuruskan badan, takda lah aku nak tunggu new year baru nak slim. Sekarang pun boleh buat, janji aku usaha n rajin (so far, masih maintain). Apabila setiap hari kita mempunyai keazaman, kita akan berusaha setiap hari untuk mencapainya. Jika gagal, kita akan terus berusaha sehinggalah berjaya. Tiada istilah putus asa dalam diri aku. Aku sentiasa melalui segala dugaan dan cabaran dengan tabah. Ianya menjadikan aku insan yang lebih kuat dan yakin. Apabila setiap hari kita berazam, kita tidak akan member peluang kepada diri sendiri untuk lalai serta leka dengan perjuangan kita. Itulah matlamat aku saban hari. Meneruskan perjuangan menempuhi kehidupan tanpa gagal.

Tahun baru ini juga akan menjadi permulaan baru dalam hidup aku. Aku menutup tahun 2010 dengan menjadi milik orang apabila aku telah dirisik oleh keluarganya secara rasmi. Dalam tempoh 2 bulan lagi, aku akan melangkah ke fasa baru hidup aku, iaitu menjadi tunangan orang… Dan kemudia, aku akan menjadi seorang isteri…Dan mungkin bakal ibu (kalau ada rezeki, InsyaAllah)….

Segala perbincangan dan keperluan untuk majlis pertunangan aku yang akan berlangsung pada 19 Mac kelak telah pun mula berjalan. Aku bertuah sebab dapat kongsi majlis aku dengan majlis persandingan adik lelaki aku pada hari yang sama. Jimat la banyak kos.. Checklist untuk majlis aku seperti di bawah:

1.      Baju untuk bertunang: Dah bayar deposit. Full payment masa pegi fitting bulan 2 nanti. Pesan Kak Ita (owner Butik Zarith Andaman, Kulim), badan kena maintain, jangan naik, kurus xpa.. Haha…kenalah diet…Nanti x muat nak pakai baju…Kebaya Bandung lagi…

2.      Barang2 hantaran untuk Hairy:
·      Sepersalinan akad nikah: Dah beli kat Jakel. Tinggal nak beli songkok dan kerongsang
·      Kek & Cupcakes: Dah order dari MyBakeryna (Kulim)
·      Coklat, buah2an, agar2 kering: Beli sebelum CNY untuk dihantar ke kedai gubahan

3.      Gubahan Hantaran: Deposit dah dibayar kepada Kak Farah (owner Butik Denafira Bridal, Tasek Gelugor. Kak Farah ni best sangat. Baik n happy go lucky. Senang buat bisnes ngan dia, sampai adik aku pun nak dia gubahkan hantaran kawin dia. Berpatutan). Barang2 akan dihantar pada CNY kelak untuk digubah.

4.      Make-up: Juga amik kat Kak Farah (Denafira). Pagi dia make-up kan pengantin lain. Disebabkan majlis aku petang, so dia setuju untuk make-up kan aku sekali…Senang hati aku. Kebanyakan butik lain, diorang nak kita yang gi kedai diorang. Leceh sikit la…

5.      Mini Pelamin: Pelamin tumpang yang adik aku punya. Just alihkan kerusi dan ganti ngan bantal. Dah dimaklumkan kepada penggubah pelamin. Rasanya macam dah x mini pelamin aku. Haha..

6.      Photographer: My brother’s friend. Shoot 2 majlis serentak. Save budget.


Lepas CNY nanti aku akan apply leave. Since adik aku akan bernikah one week earlier, bulan Mac nanti banyak hari gak aku amik cuti n selalu lah ulang alik ke Kedah. Semua tu pengorbanan untuk hari bahagia.

Seperti yang ku katakan, permulaan sebuah keluarga akan bermula dengan penyatuan dua hati. Dengan waktu yang ada, aku masih meneruskan muhasabah diri dan memperkayakan ilmu rumahtangga seadanya. Untuk majlis yang bakal berlangsung 19 Mac 2011 kelak, aku harapkan semuanya berjalan dengan lancar. Dengan sokongan keluarga dan rakan2 terdekat, aku yakin impian dapat direalisasikan. InsyaAllah…

0 comments:

Post a Comment