Monday, August 15, 2011 | By: Asyikin Ahmad

Persiapan: Wedding Planner

Seminggu yang lepas, aku dan Mr Fiance pulang ke kampungnya untuk berbincang dengan wedding planner masing2 berkenaan hal majlis kami. Kami masing2 nak adakan majlis yang kecil dan sederhana sahaja untuk sedara mara dan rakan2 terdekat. Bukan apa, biar kecil asalkan meriah. Sambil tu, boleh juga jimat belanja.

Antara yang dibincangkan adalah berkenaan tema/warna, pelamin, baju persandingan, solekan, bilik tidur, khemah dan meja makan beradab. Selepas raya nanti mungkin nak ubah beberapa perkara yang berkaitan sebab keluarga Hairy perlu berbincang dengan sedara maranya di Pendang dahulu tentang majlis yang bakal berlangsung di sebelah pihaknya.

Untuk majlis aku, baju persandingan ditempah baru kerana lebih sesuai dengan tubuh dan ketinggian aku, pelamin, solekan serta bilik tidur juga telah dibincangkan. Catering akan dibincangkan oleh kedua ibu bapaku kelak bila mereka balik kampung lepas Raya nanti.

Untuk hantaran, adik Hairy volunteer nak gubahkan hantaran untuk pihak perempuan. Kami just provide bekas dan segala barang yang berkaitan je. Untuk hantaran pihak lelaki, rasanya mungkin aku buat sendiri kot. Teringin juga rasanya nak gubah sendiri sambil2 belajar. Aku nak mulakan sekarang sebab taknak stress ngan benda2 mcm ni. In case kalau ianya tak jadi seperti yang dihajati, aku masih ada masa untuk perbetulkan atau hantar ke kedai je..

Rasanya tu jelah yang nak diupdate tentang wedding planner kami. Perbincangan da diadakan..so just tunggu dan lihat jelah final product nya kelak..

Adios..

Persiapan: Borang Kahwin

15 Ogos 2011 - Dah lama sebenarnya aku nak update blog ni, cuma 'kemalasan' melanda sekali sekala dengan adanya sedikit kerja nak diuruskan di pejabat membuatkan aku menangguh dulu hasil tulisan aku ni. Di kesempatan ni, aku nak kongsi sedikit hal ehwal persiapan majlis perkahwinan aku yang bermula dengan borang. Juga nak ku kongsi prosedur-prosedur yang perlu bakal pengantin lalui bagi memudahkan urusan pengisian borang perkahwinan kelak.

Untuk bakal pengantin lelaki (Untuk kes aku: asal Perak, mastautin KL)
  1. Dapatkan borang kebenaran berkahwin luar daerah daripada JAWI (nak senang download je daripada laman web Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan). Printkan juga borang akuan mastautin dan borang ujian HIV.
  2. Dapatkan pengesahan akuan bujang daripada majikan.
  3. Isikan borang selengkapnya (borang akuan mastatutin dan jalani ujian HIV).
  4. Jumpa imam kariah dan PPN (penolong pendaftar nikah) untuk mengesahkan serta menandatangani semua borang anda yang telah lengkap (kena pastikan ada salinan IC, sijil kursus pra perkahwinan, keputusan ujian HIV dan 2 keping gambar size pasport dengan bersongkok).
  5. Kembalikan borang ke pejabat JAWI untuk dikeluarkan borang kebenaran berkahwin (kena bayar RM5 untuk bernikah di luar KL dan RM10 untuk bernikah di KL-kalau tak silap).
  6. Kebenaran yang diperolehi akan diserahkan kepada bakal pengantin perempuan.
* Untuk yang mengambil borang di Selangor (JAIS) bagi yang menetap di Selangor, 2 orang saksi perlu dibawa kehadapan PPN untuk pengesahan.

Untuk bakal pengantin perempuan (Untuk kes aku: asal Kedah, mastautin Selangor, alamat IC Kuching)
  1. Dapatkan borang kebenaran berkahwin daripada Pejabat Agama Daerah (dalam kes aku, aku ambik di Daerah Baling, Kedah-dengan bantuan Pak Long aku)
  2. Untuk kes seperti aku yang merupakan anak kariah Kupang, namun alamat IC dan mastautin berbeza, Borang Pengesahan Anak Kariah akan diberikan di mana aku sekadar mengisi nama dan alamat IC. PPN yang akan sign borang aku tu kelak memang da kenal aku dan keluarga sejak azali lagi, jadinya takde masalah la nak confirmkan yang aku ni memang anak kariah. (Kesimpulannya: aku da tak payah tukar alamat IC aku kepada alamat Kedah-lega...)
  3. Borang Kebenaran Berkahwin diisi oleh kedua-dua bakal pengantin.
  4. Borang yang telah lengkap (termasuk salinan IC, salinan sijil kursus pra-perkahwinan, sijil nikah ibu bapa bagi anak perempuan sulong, salinan keputusan HIV dan 2 keping gambar bertudung size pasport serta surat kebenaran berkahwin luar daerah daripada bakal pengantin lelaki) diserahkan kepada PPN untuk pengesahan.
  5. PPN akan submit borang tersebut ke Pejabat Agama Daerah Baling untuk mendapatkan kebenaran.
* Untuk yang mengambil borang negeri Selangor, 2 orang saksi dan wali perlu hadir di hadapan PPN untuk pengesahan. Bagi borang negeri Kedah, saksi-saksi hanya perlu hadir pada hari nikah dan mengisi maklumat mereka pada hari tersebut sahaja.

Sekarang ni, aku hanya menunggu hari untuk ujian HIV dijalankan dan urusan pengesahan borang da boleh dilakukan oleh Mr Fiance. Untuk bahagian aku, aku hanya akan submit borang selepas Hari Raya kelak, sebab aku akan balik ke kampung untuk menghadiri kenduri sepupu aku. Lagipun, ustaz yang akan menikahkan aku pun jiran kami je, memang kenalan..so, takde masalah la. InsyaAllah...
Saturday, July 30, 2011 | By: Asyikin Ahmad

Wedding Preparation Bermula *stress*

30 Julai 2011 ~ Setelah wedding date ditetapkan, aku mula stress dengan persiapan perkahwinan yang tak tahu nak mula kat mana. Dengan kurang 4 bulan, banyak yang nak disiapkan. Rasa kelam kabut jadinya. Pertama2 nya, borang kebenaran berkahwin untuk Mr Fiance dah boleh settle. Sebab borang bakal pengantin lelaki kena settle dulu baru leh pass kpd bakal pengantin perempuan. Disebabkan masalah lokasi wali dan saksi, aku akan menukar alamat IC sekarang kepada alamat rumah di Kedah, untuk memudahkan wali dan saksi2 aku menandatangani borang di hadapan PPN. So, kiranya, bulan Ramadhan ni, aku akan banyak mengambil cuti untuk menyelesaikan hal2 kahwin aku ni.

Kalau ikutkan, takdelah aku nak stress sangat. Yang jadi stress tu sebab tekanan dari luar; tekanan dari org2 sekeliling. Nak buat IC at least nak kena spend 2 hari kat Putrajaya. Sehari untuk submit, the next day kena amik. Dah alang2 di sana, leh la kami buat passport baru jugak. Sekurang2nya tak membuang masa. Ujian saringan HIV ni pun rasa2 perlu dilakukan dalam bulan ni, jika dibolehkan. Isnin ni baru nak call Klinik Kesihatan, nak confirm status. Selagi tak amik ujian tu, Mr Fiance tak leh submit borang dia kat Pejabat Agama.

Hujung minggu depan, aku dan Mr Fiance akan berbuka puasa bersama keluarganya di Kampung Gajah. Kami juga akan berjumpa potential wedding planner untuk majlis sebelah lelaki nanti. Lokasi pun nak kena survey and decide on that week. Sama ada nak stick to actual plan untuk buat di dewan, atau buat kat rumah dia. Ni kena bincang ngan family dia dulu. Dan kami juga terpaksa singgah di Kedah untuk mengambil bil air/bil letrik rumah MakLong aku untuk tujuan penukaran alamat IC dan juga borang kebenaran berkahwin di Pejabat Agama Daerah Baling. Lepas settle tu, kami akan berjumpa Kak Farah dari Denafira Bridal (mak andam aku masa bertunang) yang dilantik menjadi wedding planner aku untuk bincang hal2 berkaitan majlis aku nanti. Tujuan utamanya untuk amik ukuran badan aku supaya Kak Farah boleh tempah baju sanding baru untuk aku. Al-maklumlah, orang 'katik' macam aku ni,kalau pakai baju siap, memang labuh la jawabnya.

Setelah selesai hal tu, 2 minggu lagi kena 'lari' balik ke Ipoh sebentar untuk sesi photoshoot dengan De Anggun studio. Photoshoot ni kononnya plan asal adalah a part of our package yang kami amik dengan diorang. But since kami nak cari wedding planner yang dekat ngan Kampung Gajah untuk menjimatkan kos perjalanan, kami convert jelah deposit ktorang kepada photoshoot. Gambar dari photoshoot ni akan dipilih satu untuk masuk dalam kad kawin kami.

Sebut tentang kad kawin, memang da kena start tempah da ni. Ya Allah.....serabutnya kepala aku dengan banyak benda ni....Setelah sebelah lelaki da confirm lokasi majlis, map akan dirangka, then baru leh jumpa designer untuk mereka kad kawin kami. Bulan Ogos ni bulan yang sangat padat sebab kami juga akan mula shopping untuk barang2 hantaran. Beberapa barang dah start survey dan akses nilainya untuk pastikan kami tak go overboard on the budget. Disebabkan banyak sale sana sini, bulan ni adalah bulan terbaik untuk berbelanja sambil berjimat. Tahun ni, pada aku, Raya bukan keutamaan kerana masa untuk plan wedding aku sangat terhad. Bila banyak perkara dah bermula, perkara2 lain akan jadi lebih mudah. Yang penting, I have to start somewhere.

Tahun ni juga, aku tidak akan pulang beraya di Kuching. Tapi, aku dah maklumkan kepada ibubapaku, and so far mereka memahami sebab aku perlu menguruskan hal berkaitan majlis kami di sini. Mr Fiance dengan gembiranya nak aku beraya dengannya tahun ni jika aku tak nak pulang ke Kedah. Aku katakan boleh je asalkan ibubanya tak kisah. Maklumlah, aku ni baru tunang dia je...tak nak la orang fikir bukan2 lak. Tapi, disebabkan Mr Fiance memerlukan aku dalam urusan perkahwinan ni, kiranya dia tak leh nak berenggang dari aku. Mati akal dia nanti,katanya. Tanpa aku, dia tak mampu nak handle apa2.

12-14 Ogos nanti akan ada MATTA Fair di PWTC. Kami da plan nak pegi untuk melihat2 pakej bulan madu yang sesuai dengan citarasa dan juga bajet kami. See....this August is very packed for both of us...

Takpe, Syikin...Apa yang penting, one thing at a time...

Orait, so far itu je nak update. Lega dapat luahkan sebab kepala dan hati sangat berserabut. Baru planning je. Bila dah start buat nanti, mesti lagi berserabut...Nasib Mr Fiance ada disisi dalam susah dan senang, menjadi penenang dan penyokong no.1...That's why I love him MORE every day....

Adios..
Friday, July 22, 2011 | By: Asyikin Ahmad

Jacob's Walk Of Life 2011

Ahad yang lepas (17 Julai 2011), aku dan tunang tercinta menyertai acara tahunan anjuran Kraft Food Malaysia, iaitu Jacob's Walk Of Life 2011. Ini merupakan tahun ke-2 kami menyertainya dan tahun ke-5 penganjurannya.

The official banner
Acara ini sememangnya kami tunggu2 sejak pertama kali menyertainya tahun lepas. Jika tahun2 sebelumnya, acara ini diadakan di Tmn Metro Prima, Kepong (2009) dan FRIM, Kepong (2010), untuk sesi kali ini, ia diadakan di Taman Botani Negara, Shah Alam atau dulunya dikenali dengan Taman Pertanian, Bkt Cherakah.

Kami at 6am in the morning
Seawal 5 pagi, kami dah bertolak ke Shah Alam kerana pendaftaran akan bermula seawal 6 pagi dan kami nak mengelakkan daripada kesesakan di sana kelak. Semasa kami sampai pun, dah banyak kereta yang sampai. Makanya, kami pun mendaftar dan tukar kepada pakaian rasmi acara tu. Dah macam 'Bersih' pulak pakai baju kaler kuning ni..hehe...

Sambil2 menunggu pukul 7.30 pagi,kami dijamu dengan sarapan pagi oleh Jacob dan juga Anlene. Aku agak capek sedikit mengenangkan for the past two weeks aku belum dapat rehat secukupnya. Dengan outstationnya, dengan papa turun ke KLnya..bangun seawal tu pada hari Ahad memang memenatkan. Namun, aku tetap cuba mengekalkan keceriaan di pagi hari kerana acara ni memang kami nantikan selama setahun. Dek kerana abg tercinta demam, aku nak lah menceriakan dirinya dan menaikkan semangatnya. Harapnya sihatlah lepas berjalan kelak.


Pukul 7 pagi, peserta semakin ramai membanjiri kawasan padang Taman Botani. Tepat jam 7.30 pagi, selepas ketibaan jemputan VIP, acara pun dimulakan secara rasminya. Antara tetamu yang hadir adalah Ketua Pengarah Jabatan Kesihatan, Pengarah Kraft Food Malaysia dan duta2 Jacobs. Selepas acara dirasmikan, acara senamrobik sebagai aktiviti pemanas badan diadakan sebelum Walk of Life bermula.

Acara dirasmikan
Seramai hampir 10 ribu peserta menghadiri acara ini, memulakan 'perjalanan' mereka yang telah dilepaskan oleh tetamu VIP. Aku dan Hairy pun memulakan langkah perlahan kami menuju ke garisan penamat. Aku telah lama tidak datang ke sini. So, kesempatan ini ku ambil untuk enjoy the view sambil2 menangkap gambar kenangan.



Rasanya kami ni banyak berhenti sebab nak amik gambar je..hehe...tapi, makin lama perjalanan dirasakan semakin sukar sebab kena naik turun bukit. Mengah rasanya. Abgku yang demam, Alhamdulillah, semakin kebah sebab banyak berpeluh...


Selepas merentasi 6km perjalanan, selepas menapak sebanyak 8000 tapak (macam lebih jer..), akhirnya kami sampai ke garisan penamat. Time ni memang paling best sebab aku da tak sabar nak amik goodies bag dan balik umah..haha...penat giler...Namun aku dan Hairy teramat lah enjoy..Lebih2 sebelum balik, kami sempat singgah makan ikan bakar masa lunch....Hampeh tol...kononnya 400 kalori dibakar semasa berjalan, tapi, masa lunch leh tambah balik kalori...haha...Lapar...nak buat mcm mana...







Aku berharap, tahun hadapan kami dapat meyertai aktiviti ni lagi. Ternyata, aktiviti ni bukan sahaja memberi kesedaran tentang kesihatan, malah juga mampu mengeratkan ikatan kekeluargaan, lebih2 kepada peserta yang menyertainya bersama ahli keluarga. Selalu untuk pasangan macam kami pun, kalau keluar pun, asyik makan atau menonton wayang je, sekali sekala join aktiviti yang menyihatkan badan ni kan bagus...dapat juga mengeratkan kasih sayang kami..lebih2 bila dalam keadaan penat tu, kami asyik bergelak ketawa je..ada sahaja cerita yang kami kongsi sepanjang 6km berjalan bersama...Kenangan terindah buat aku dan dia...
Monday, June 13, 2011 | By: Asyikin Ahmad

I Love Mummy & Daddy

Courtesy of: Choc Lazat FB (Nor Hidayu)
13 June 2011 - Lamanya tak meng'update' blog ni. Bz banyak...outstation je...Then,tak tau nak tulis apa.. hikhik.. So this time nak amik kesempatan bercerita tentang events dalam hidup aku. Bulan April sampai Julai, banyak nyer celebration dalam hidup aku. My birthday, my mom's birthday, my parent's wedding anniversary, mother's day, father's day, my dad's birthday and my brother's birthday.. Berderet2...ish..ish... banyaknya... Memandangkan kedua ibu bapaku jauh di Meow..Meow...(Kuching la..),hanya sms pengganti ucapan.

Sempena cuti sekolah lepas, mama n papa aku adalah di KL..Papa turun sementara kerana ada kursus. Mama 3 minggu di sini. So,bersempena events yang aku ter'miss' kerana berada di perantauan (chewah..mcm nak bg ucapan raya lak)..aku pun belilah gift berupa chocolate love, yang bertulis "I Love U, Mummy and Daddy". Sejak adik aku kawin ari tu,mak aku kempunan nak merasa home made choc yang sepupu aku hadiahkan..So,nak mengganti balik choc tu,aku tempahlah choc ni sebagai hadiah..

Harapnya,mama n papa suka hadiah aku..Aku pun tumpang sekaki merasa choc ni (sbb baru first time beli)..pada aku,memang sedap. Combination of white choc n dark choc..Mama pun makan sikit2 je sbb manis sgt katanya..Tapi takpe,tak habis dia akan bwk balik ke Kuching...Anak dan menantu dia kat sana pun boleh merasa sekali...

So,tu jelah nak tulis buat masa sekarang...Hopefully,leh la update lagi very soon...

Kepada yang berminat nak order choc macam di atas tu, leh la ke link ni.. http://www.facebook.com/?ref=home#!/ayuphewitt atau blog http://www.chocolovecute.blogspot.com/

Terima kasih daun keladi...Adios...