Monday, August 22, 2011 | By: Asyikin Ahmad

HIV Test

Nak cerita sikit pasal HIV test yang aku ambik ari tu with Mr Fiance.

Aku dan Mr Fiance buat HIV test kat Klinik Kesihatan KL (yang kat dalam HKL). Bukan apa, dekat ngan opis Mr Fiance, senang dia nak lari dari opis jap. Klau nak buat kat sini, kena call untuk appointment dulu. Kalau tak silap, hari Rabu diorang tak buat HIV test. So, aku set la buat ari Selasa sebelum cuti Nuzul Al-Quran ari tu. Kata orang tu, petang tak ramai sangat orang. So, appointment kami pukul 2pm. Apa yang diperlukan masa nak buat appointment, hanyalah confirmkan tarikh dan masa, dan bagitaulah nama dan nombor IC kedua2nya (itupun kalau pergi ngan pasangan la).

Kami sampai b4 2pm.So, boleh la melepak dulu,hilangkan penat berjalan.Maklumlah, time posa. Jangan lupa untuk menunggu di hadapan Bilik 31 (B) untuk pendaftaran. Bila pintu pendaftaran da bukak, masuk dalam bilik tu dan tunjukkan kat pegawai bertugas, borang HIV yang disertakan bersama borang kahwin (jika ada). Macam borang kahwin Kedah takda disertakan dengan borang HIV, so pegawai kat sana akan bagi borang untuk diisi. Macam Mr Fiance, borang kawin untuk KL da disertakan dengan borang HIV. So, da tak payah isi lagi.

Lepas borang lengkap, mereka akan suruh kita mendaftar di kaunter pendaftaran hospital dan setiap seorang akan dikenakan bayaran RM1.00 dan diberikan no.giliran serta no.bilik doktor. So, kembalilah ke ruang menunggu B tadi dan tunggu no.giliran dipanggil. Masa 'berkualiti' ni lah yang digunakan aku dan Mr Fiance untuk bersembang tentang banyak perkara. Kira macam catching up latest story la about each other. Macam bertahun je tak jumpa, sedangkan time posa ni tiap2 hari jumpa untuk berbuka..haha..

Bila no.giliran da dipanggil,kita akan masuk ke dalam bilik yang da ditentukan. Nurse akan tengok borang dan tanya satu dua soalan tentang HIV. Pandai2lah korang jawab. Pastu dia suruh kita pegi balik kat Bilik 31 tadi untuk ujian HIV.

Masa nilah pegawai kesihatan akan buat ujian, cucuk hujung jari sikit je.Tapi, sakit jugakla kejap. Pastu darah akan dititiskan ke dalam alat yang lebih kurang macam pregnancy test kit tu..Tunggu beberapa minit untuk keputusan. Kalau keluar satu jalur, maknanya -ve (atau 'clear'). Kalau dua jalur, maknanya +ve (atau 'trace'). Itu tandanya disyaki HIV la tu. Tapi, alhamdulillah, aku dan Mr Fiance dua2nya -ve.

Selepas keputusan diperolehi, pegawai kesihatan tu akan tulis dalam borang dan kita kena bawak pegi jumpa doktor kat bilik check-up tadi untuk disahkan.

Itulah saja prosedur untuk ujian saringan HIV di Klinik Kesihatan KL. Pada aku, mereka sangat efisien dan peramah. Daripada kami mendaftar, sampailah kepada masa ujian, semua tanya macam2 pasal perkahwinan kami. Diorang pulak yang excited. Dalam tempoh kurang sejam, semua proses lengkap dan kami dah boleh balik..

So,kepada pasangan yang nak jalani ujian saringan HIV yang berdekatan dengan kawasan anda, dinasihatkan call dulu Klinik Kesihatan tu. Ada tempat yang kena buat appointment, ada tempat yang boleh walk in, ada tempat yang ada kuota pulak tu. Kalau satu hari cuma terima 5 pasangan je. Depends la..so better call untuk clarify..

Good luck..

0 comments:

Post a Comment